Vinnarlaget Innovation Camp OEM

Elever tävlade vid Innovation Camp OEM

Under tisdagen fick eleverna på de studieförberedande programmen chans att delta på Innovation Camp OEM som initierats av Ung Företagsamhet.

Under tisdagsmorgonen samlades 26 elever från Ekonomi-, Naturvetenskaps-, Samhällsvetenskaps- och Teknikprogrammet på OEM Automatic AB. Eleverna skulle få öva sig i kreativ problemlösning. Sofia Hellström och Linda Pålsson från Ung Företagsamhet presenterade dagens upplägg och förberedde eleverna genom brainstormövningar.
   Därefter tog Sven Rydell, Marknads- och kommunikationschef för OEM Koncernen, över och presenterade företaget. Som avslutning presenterade Sven Rydell fyra områden som eleverna fick titta närmare på, fundera på förnyelse och jobba fram en affärsidé. Eleverna fick arbeta i mindre grupper när arbetade fram sina affärsidéer som de sedan fick tävla vidare med. Med hjälp av Sofia och Linda från Ung Företagsamhet guidades eleverna genom en projektplan som skulle leda fram till en presentation av affärsplanen.

En uppskattad del i processen var när eleverna fick pitcha sin idé för representanter för OEM Automatic och jurymedlemmarna Sven Rydell, Daniel Wiberg, Johan Lyckow och Henrik Karlsson.
   – Det var bra att man fick gå in till juryn och pitcha idén innan man färdigställer. Då har man chans att ändra och förbättra, menar Josef Klint som går Ekonomiprogrammet.
   Även om det var ett bra tillfälle att få finjustera affärsplanen, så var det lite nervöst att gå in till juryn för att berätta om vad man spånat fram.
   – Jo, det var nervöst. Man vet ju inte vad de ska tycka om det vi har tagit fram, berättar Cornelia Jismyr från Samhällsvetenskapsprogrammet.
   – Fast de tyckte att det var en bra idé, inflikar Hugo Axelsson.

För Holavedsgymnasiet och OEM Automatic var det första gången som man deltog i Innovation Camp men både elever och representanter för OEM var nöjda med dagens upplägg. För eleverna från de studieförberedande programmen var det en nyttig erfarenhet att få komma ut till ett lokalt företag.
   – Det är bra att man få komma ut och se hur det ser ut på företagen, säger Petter Ydrestrand på Teknikprogrammet. 
   Emma Lindvall håller med och inflikar att det ger bra information om yrken som kan vara aktuella när man ska läsa vidare efter gymnasiet.
   – För oss är det jättebra att få träffa ungdomarna och berätta för dem om vad det är vi gör, berättar Johan Lyckow.

Dagen avslutades med med presentation av affärsidéerna. På tre minuter fick de sex grupperna presentera sina affärsidéer och juryn fick och en vinnande grupp korades. Vinnarna blev Anna Sjunnegren, Lukas Fransson, Emelie Rembsgård, Ester Bakai och Viktor Hedberg med motivationen att deras idé var både nyskapande och innovativ.

Övning i kreativ problemlösning

Övning i kreativ problemlösning

Eleverna diskuterar sin affärsidé

Eleverna diskuterar sin affärsidé

Eleverna fick presentera sin affärsidé för de andra tävlingsdeltagarna och juryn

Eleverna fick presentera sin affärsidé för de andra tävlingsdeltagarna och juryn