UF boostar unga företagare

Under torsdagen fick eleverna som driver UF-företag besök av Emelie Ramsö och Linda Pålsson från Ung Företagsamhet. Deras uppdrag var att rusta eleverna inför kommande UF-mässa.

Under förmiddagen samlades elever från Barn- och fritidsprogrammet, Ekonomiprogrammet, Handels- och administrastionsprogrammet, Restaurang- och Livsmedelsprogrammet och Teknikprogrammet för att lyssna till Emelie Ramsö och Linda Pålsson från Ung Företagsamhet. Det eleverna har gemensamt är att de alla driver UF-företag och de flesta kommer att åka till Jönköping för att delta vid UF-mässan den 2 mars.

Emelie och Linda gav goda tips och råd om hur man skulle tänka kring montern, säljpitch och tävlingsstrategier.
   – Vi kommer ut till klasserna för att inspirera dem inför UF-mässa och att få dem att våga vara med och tävla, säger Emelie Ramsö.
   I sin genomgång lyfter Emelie att de alla kan vara med och tävla. Har de jobbat med materialet som de fått från UF, så finns allt där. Hon försäkrar dem om att de kan och ska våga prova. 
   –Nu kommer även eleverna att röra sig mot slutet av denna process, vilket innebär att de ska avveckla sitt företag idag, så vi går idag igenom avvecklingsprocessen, förklarar Emelie.

Eleverna lyssnar intensivt och när de får diskutera och planera inför UF-mässan. Variationen av produkter är stor då det finns fem program representerade. 
   Maria Ström och Molly Holgersson som ingår i UF-företaget Make a Child Happy tillsammans med två andra elever diksuterar hur de ska förbättra säljstrategin. De säljer en barnbok på engelska som de ska ta med sig till Kenya, där de gör delar av sin APL. Köparna i Sverige betalar boken, men den ska till barnen på barnhemmet. Dagens genomgång passar dem bra.
   – Det har varit intressant och bra att få veta hur man ska tänka när man ska sälja sin vara, men vi kommer inte kunna åka på mässan eftersom vi är iväg på vår APL då, berättar Maria Ström.

Hampus Rasmusson, Gry Calleberg och Edwin Tranheden diskuterar strategier för att öka försäljningen av praliner. De går Restaurang och livsmedelsprogrammet och har goda förkunskaper om hur man skapar utsökta praliner.
   – Det är ju alltid bra att lära sig säljstrategier. Det har man alltid nytta av, säger Hampus Rasmusson.
   De saknar inte idéer och kastar ur sig flera tankar om hur de ska lyckas vid UF-mässan på Elmia.
   – Det kan vara snyggt att visa videor på när vi gör praliner. Då blir köparna läskade, och det är ju alltid bra, säger Edwin Tranheden.

Villl du läsa mer om UF? Tryck här!

Maria Ström och Molly Holgersson visar boken som ska skänkas till barnen på barnhemmet i Kenya

Maria Ström och Molly Holgersson visar boken som ska skänkas till barnen på barnhemmet i Kenya

Helena Seamando, Danile Bäck och Adisia Seamando berättar för Emelie Ramsö om sitt UF-företag Fikaservice

Helena Seamando, Danile Bäck och Adisia Seamando berättar för Emelie Ramsö om sitt UF-företag Fikaservice

Hampus Rasmusson, Gry Calleberg och Edwin Tranheden diskuterar försäljning av praliner

Hampus Rasmusson, Gry Calleberg och Edwin Tranheden diskuterar försäljning av praliner